گوناگون

اخبار این هفته سینما ایران


برخی تهیه‌کنندگان سینمای ایران به دلیل پخش تیزر فیلم‌هایشان
از شبکه‌های غیرقانونی ماهواره‌ای فارسی‌زبان به زودی تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.
بر اساس بخشنامه دفتر بازرسی نهاد ریاست جمهوری که به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
ابلاغ شده، باید با افرادی که اقدام به پخش آگهی برای فیلم های سینمایی در شبکه های
ماهواره ای غیرقانونی فارسی زبان می کنند به شدت برخورد شود و خاطیان به مراجع
قضایی معرفی شوند.


برای دیدن ادامه اخبار بر روی ادامه
مطلب کلیک کنید.


تعدادی از
تهیه کنندگان سینمای ایران به برخورد نکردن اداره کل نظارت و ارزشیابی
معاونت سینمایی وزارت ارشاد با این افراد اعتراض کرده و خواستار برخورد
فوری با آنها شده اند. به زودی اسامی دفاتر تولید و پخش سینمایی و تهیه
کنندگانی که اقدام به پخش آگهی فیلم های خود در شبکه های ماهواره ای کرده
اند برای برخورد قانونی به مراجع قضایی اعلام می شود.

معرفی
آگهی‌دهندگان به شبکه‌های ماهواره‌ای غیرقانونی فارسی‌زبان و برخورد
دستگاه قضایی با این افراد در آستانه روز ملی سینما و برای تقویت سینمای
ملی انجام خواهد شد.


محمدحسین لطیفی: من زنده‌ام 

 
 

 



محمدحسین لطیفی از شایعه درگذشت خود اظهار تاسف کرد و گفت: خانواده من با شنیدن این شایعه متاثر شدند.

محمدحسین
لطیفی کارگردان سینما و تلویزیون درباره چگونگی ایجاد این شایعه گفت:
واقعا نمی دانم که چه کسی این شایعه را ساخته اما شخصا "سه نفر را در
تهران می شناسم که با من تشابه اسمی دارند، شاید همین علت اصلی این شایعه
باشد.
لطیفی افزود: خانواده ام با شنیدن این شایعه به شدت متاثر شده
و فکر میکردند تصادف کرده ام اما در هر صورت زنده هستم و فکرمی‌کنم مرگ حق
است و یک روز سراغ آدم می‌آید.
محمدحسین لطیفی کارگردان روز سوم و
سریال صاحبدلان متولد ۱۳۴۱ تهران است. وی فعالیت هنری خود را با نقاشی و
مجسمه سازی و به دنبال آن نقاشی متحرک شروع کرد و وارد عرصه فیلمسازی شد.
او در بدو راه اندازی سینمای تجربی و نیمه حرفه ای توسط محسن مسعودشاهی از
اعضاء فعال آن مرکز بود و در کنار سایر فعالیت هایش در چند مورد مشاوره
کارگردان را نیز به عهده داشته است.



 

پرویز پرستویی: جشن خانه سینما مهم‌تر از جشنواره فیلم فجراست

 


اهمیت جشن بزرگ سینمای ایران از نگاه و زاویه‌ای دیگر از جشنواره فیلم فجر هم بیشتر است.
پرویز
پرستویی با اشاره به بازتاب‌های نظم و جدیت جشن یازدهم خانه سینما به
خبرنگار مهر گفت: "یکی از سیاست‌های ما از ابتدا این بود که آئین‌نامه را
مطرح کردیم و از همه خواستیم به جشن امسال نگاهی تازه داشته باشند. اگر به
جشن سینمای ایران دقیق‌تر نگاه شود، می‌بینیم اهمیت آن از جشنواره فیلم
فجر بیشتر است."

دبیر یازدهمین جشن بزرگ سینمای ایران درباره
ویژگی‌های این دوره جشن افزود: "ما قرار است در این جشن یکدیگر را ارزیابی
کنیم، از هم انتقاد کنیم و همدیگر را تشویق کنیم؛ به همین دلیل برای داوری
بهترین‌ها برگزیده شدند تا ارزیابی و نگاهی بهتر داشته باشیم."

پرستویی
با اشاره به نظم حاکم بر جشن یازدهم گفت: "این نظم لطف اعضا هیئت داوران
است که تمام آثار را سر ساعت و با جدیت خاص بازبینی کرده‌اند. حتی بعضی
اعضا که در هیئت انتخاب و داوری جشنواره فجر نیز حضور داشته و بسیاری از
فیلم‌ها را دیده‌اند باز هم به همراه سایر داوران فیلم‌ها را بازبینی
می‌کنند. ما به شان داوران احترام و ارج گذاشته‌ایم و دوستان نیز با تمام
وجود ارزش و وقت گذاشته‌اند که همه اینها برای من قوت قلب است."

این
هنرمند سینما با اشاره به جزئیات نمایش فیلم‌ها تصریح کرد: "هر روز دو
نمایش صبح و شب داریم. داورانی که برای نمایش صبح مشغله دارند شب‌ها
فیلم‌ها را بازبینی می‌کنند و داورانی که شب‌ها مشغله دارند، روز ها برای
بازبینی می‌آیند. نظر ها و آراء داوران هم شب همان روز به شکل مکتوب
جمع‌آوری و بلافاصله در رایانه ثبت می‌شود. تاکنون تعداد آراء هیچ فیلمی
کمتر از ۸۵ رای نبوده و این در نوع خود بی‌سابقه است. اگر من انتظاری
داشتم، بیش از حد انتظارم از من حمایت شده است."

دبیر یازدهمین جشن
سینمای ایران به حواشی جشن یازدهم اشاره کرد و افزود: "این مشکلات و
موضوعات درون‌گروهی است و باید داخل صنف مربوط حل و فصل شود. اما متاسفانه
و بی‌جهت به آن دامن زده شده و من به عنوان دبیر جشن شاهدم که این حواشی
کاملا یکطرفه و از سوی افرادی محدود دامن زده می‌شود. آنقدر از فضای جشن
امسال لذت می‌برم و به من خوش می‌گذرد که دوست ندارم وارد این ماجراهای
حاشیه‌ای شوم."

پرستویی با بیان اینکه بخش مستند و کوتاه جشن امسال
یکی از پربارترین بخش‌هاست، گفت: "سوء تفاهمی پیش آمده بود که چرا ما این
بخش‌ها را جدا کرده‌ایم، اما این تفکیک به دلیل اهمیت موضوعات مستند و
انیمیشن بوده و این آثار با همان نگاه و ارزش فیلم‌های بلند ارزیابی
می‌شوند."

وی در پایان درباره خروج برخی آثار بلند از جشن یازدهم
گفت: "از حدود ۸۰ فیلم واجد شرایط ۶۰ فیلم فرم درخواست پر کردند و از میان
آنها ۱۱ فیلم به درخواست صاحبانشان از جشن خارج شدند. پس از آن پنج فیلم
از این یازده فیلم دوباره درخواست حضور کردند و تنها فیلم‌های "آدم"،
"بی‌وفا"، "زن بدلی"، "قلقلک"، "خاک سرد" و "قصه دل‌ها" از جشن یازدهم
خانه سینما خارج شده‌اند.



عبدالله اسکندری به « روز رستاخیز » پیوست

 


عبدالله اسکندری، طراح برجسته گریم کشورمان به پروژه « روز رستاخیز »،جدیدترین فیلم احمدرضا درویش پیوست.
تقی
علیقلی‌زاده درباره پروژه جدید احمدرضا درویش اظهار داشت: در این پروژه
طراحی صحنه از اهمیت زیادی برخوردار است و فرهاد فارسی تحقیقات گسترده‌ای
برای آن انجام داده است.
به گفته تهیه‌کننده فیلم « روز رستاخیز »، طراحی دکورهای این پروژه را که تحقیقات آن از بهار امسال آغاز شده بود، رو به اتمام است.
علیقلی‌زاده
همچنین از همکاری عبدالله اسکندری به عنوان طراح گریم با پروژه فوق خبر
داد.این طراح گریم تاکنون در پروژه‌های متعدد تاریخی و مذهبی حضور پر رنگی
داشته است.
این تهیه‌کننده اظهار امیدواری کرد: امیدواریم فیلم در شرایطی قرار بگیرد تا در جشنواره فیلم فجر سال ۸۷ ارائه شود.
بر
اساس این گزارش، فاز مطالعاتی « روز رستاخیز » در فرایند طولانی از سال ۸۱
انجام شده است و درویش نیز که سالها دغدغه ساخت آن را داشته،به مدت سه سال
روی نگارش فیلمنامه‌اش کار کرده است.فیلمنامه این فیلم تاریخی – مذهبی
سرانجام در سال جاری به پایان رسید.
« روز رستاخیز »، پیرامون واقعه عاشورا و قیام امام حسین(ع)است و از مرگ معاویه تا قیام امام حسین (ع) را روایت می‌کند



سهیلی « تمبر هندی » را می‌سازد

 

 

 



سعید سهیلی به تازگی نگارش فیلمنامه "تمبر هندی" را به پایان رسانده تا در اولین فرصت مقدمات ساخت آن را فراهم کند.
سهیلی
در این باره گفت: "فعلا تصمیمی برای ساخت "تمبر هندی" ندارم و تمام سعی ام
این است که بتوانم برای فیلم "چارچنگولی" پروانه ساخت بگیرم. شش ماه است
منتظر پروانه ساخت این فیلم هستم و قطعا آن را همین امسال خواهم ساخت."

کارگردان
"سنگ، کاغذ، قیچی" درباره دلیل صادر نشدن پروانه "چارچنگولی" ادامه داد:
"فکر می کنم دوستان در شورای صدور پروانه ساخت دچار سوء تفاهم شده اند.
اگر کمی سعه صدر داشته باشند هم مشکلات حل خواهد شد. البته من هم در قسمت
هایی از فیلم تغییراتی اعمال خواهم کرد."

وی در پاسخ به این سئوال
که آیا مشخص نبودن وضعیت پروانه ساخت "چارچنگولی" باعث حضور بازیگران مد
نظرش در فیلم های دیگر نمی شود، گفت: "در حال حاضر دغدغه اصلی من گرفتن
پروانه ساخت است. برای هر نقش چند گزینه در نظر دارم و فکر می کنم
فیلمنامه این قابلیت را داشته باشد که از هر بازیگری دعوت کنم نقش را
بپذیرد."

سهیلی که خود تهیه فیلم جدیدش را بر عهده دارد، با اشاره
به اینکه اگر امکان ساخت "چارچنگولی" فراهم نشد، سراغ "تمبر هندی" می رود،
افزود: "امیدوارم با لطف و عنایت آقای جعفری جلوه بتوانم ابتدا
"چارچنگولی" را بسازم. اما اگر این امر میسر نشد، "تمبر هندی" را خواهم
ساخت. بدون شک تحت هر شرایطی "چارچنگولی" جزو پروژه های اصلی من است."

کارگردان
"چهارانگشتی" در پایان درباره قصه و مضمون فیلم "تمبر هندی" گفت: "این
فیلم در ژانر دفاع مقدس است که قصه آن بیشتر درباره آزاده هاست و کل
اتفاقات آن در عراق می گذرد." از سهیلی چندی پیش فیلم سینمایی "سنگ، کاغذ،
قیچی" به نمایش درآمد و فیلم "چهارانگشتی" به کارگردانی او نیز عید فطر
اکران خواهد شد.



مادر پگاه از زحمات اهالی سینما تشکر و قدردانی کرد

 


من و پگاه آهنگرانی خوشحالیم در سینمایی زندگی می‌کنیم که نگران دشواری‌ها و شرایط بد برای هر یک از اعضا سینمای خود است.
منیژه
حکمت در پی اعلام نظر و رای شورای صیانت خانه سینما درباره مقصران و عوامل
حادثه پروژه "آتش سبز" با صدور بیانیه ای از زحمات و تلاش های اهالی سینما
تشکر و قدردانی کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده: روزهای سخت،
روزهای دشوار، روزهای نگرانی، دلشوره و اضطراب و روزهایی که نور امید
روزنه های کوچک است برای پیدا کردن حقیقت، این نور هر چه کوچک باشد امید
به آینده را نوید می دهد. آینده ای که می تواند روشن تر و درخشانتر، روزنه
ها را بشکافد و نور خود را بتاباند. به امید روزهایی که همگی ما حقیقت
کامل را جلوه گر کنیم.

وی در ادامه آورده: دوستان خوب و محترم
شورای صیانت، با تشکر از تمام تلاش ها و زحمات شما، پگاه و من خوشحالیم در
سینمایی زندگی می کنیم که نگران دشواری ها و شرایط بد برای هر یک از اعضا
خود است. شما با زحمات خود این نوید را دادید که امیدوار باشیم، امید به
آینده ای با نگاه انسانی، نگاهی به عزت و سربلندی این سینمای شریف مایه
افتخار ملت ایران است.

حکمت نوشته است: این عزت و سربلندی با تلاش
و پیگیری جناب آقای جعفری جلوه (معاونت محترم سینمایی ) و جناب آقای
اربابی (مدیر کل محترم اداره نظارت و ارزشیابی) قابل قدردانی است …
مهربانی و مدیریت جناب آقای رضاداد قابل وصف نیست … همراهی و یاری
اتحادیه تهیه کنندگان و توزیع سینمای ایران ستودنی است …

مادر
پگاه آهنگرانی ادامه داده: برای حضور پررنگ هنرمندان خوب و عزیز و نگران
سینمای ایران هیچ کلمه ای پیدا نمی شود که پاسخ این همه مهربانی هایشان
باشد … اهالی محترم و زحمتکش خبرگزاری ها و مطبوعات نازنین بیش از اینکه
دنبال تهیه خبر باشند نگران سلامت پگاه بودند و هنرمندان عزیز تلویزیون که
نگرانی هایشان را در برنامه های خود اعلام می کردند و مردم خوب و شریف
ایران که همیشه زحمات هنرمندانشان را پاس می دارند.

منیژه حکمت در
پایان بیانیه خود نوشته است: من در مقابل این همه مهربانی و لطف سر تعظیم
فرود می آورم و از خداوند منان می خواهم هنرمندان عزیز این سرزمین را
همواره در کنار مردم سینمادوست با عزت و سربلندی پایدار نگه دارد.



مجید مجیدی اواخر مهر فیلم « المپیک پکن » را نمایش می‌ده
د

 


فیلم « المپیک پکن » ساخته مجید مجیدی ۲۹ مهرماه برای اولین بار به نمایش درمی‌آید.
این فیلم که جزو پنج فیلمی است که توسط سرشناس‌ترین کارگردانان دنیا به مناسبت معرفی شهر پکن، پایتخت المپیک ۲۰۰۸ ساخته شده است.
«
المپیک پکن » اکنون مراحل انتهایی ساخت موسیقی را توسط یک آهنگساز چینی
پشت سر می‌گذارد و پیش‌بینی می‌شود تا یک ماه آینده آماده نمایش شود.
مجیدی
به دعوت شهرداری پکن در کنار الیور استون، لوک بسون، جوزپه تورناتوره و
گونگ یونگ،این فیلم پنج دقیقه‌ای را در مورد پایتخت تاریخی چین ساخته است.

قرار است مجموعه فیلم‌های پنج‌گانه فوق تحت عنوان « پکن از منظر فیلم
» هنگام برگزاری المپیک در محافل عمومی چین به نمایش درآید و از شبکه‌های
جهانی پخش شود.



داوری جشن سینمای ایران با نظم و ترتیب ادامه دارد

 


عضو هیئت داوران یازدهمین جشن سینمای ایران معتقد است این جشن از لحاظ مدیریتی و اجرایی بهترین شکل ممکن را دارد.
همایون
اسعدیان با اشاره به شکل برگزاری جشن سینمای ایران گفت: "پنج دوره داور
جشن خانه سینما بوده ام، اما تاکنون جشنی با این نظم و ترتیب ندیده بودم.
تاکنون حدود ۶۰ فیلم را بازبینی کرده ایم و تا ۱۰ شهریور نیز هیئت داوران
به کار خود ادامه خواهد داد."

این کارگردان سینما با اشاره به
مشکلات پیش آمده برای جشن امسال گفت: "به نظر میرسد عده ای با استفاده از
یک نشریه سعی دارند برای جشن یازدهم جوسازی کنند و دائما اعلام می کنند
فیلم هایشان را از جشن خارج می کنند. هر کسی که از بیرون این موضوع را
دنبال کند فکر می کند نیمی از فیلم های امسال به این افراد تعلق دارد، اما
مجموع این فیلم ها به یک دهم مجموع آثار شرکت کننده در جشن هم نمی رسد."

اسعدیان
با بیان اینکه نیمی از فیلم هایی که اعلام انصراف کرده اند اصلا آماده
نیستند، افزود: "حرکت این افراد به منافع کلان سینمای کشور آسیب نمی
رساند، اما فضای بیرونی سینما را خدشه دار می کند. نمی دانم منافع شخصی
این افراد چقدر اهمیت دارد که سینمای ایران را اینگونه زیر سئوال می برند.



توضیحات شمقدری درباره درخواست مجدد الیور استون از احمدی‌نژاد

 


جواد شمقدری، مشاور هنری رئیس‌جمهور درباره درخواست مجدد الیور استون از احمدی‌نژاد برای ساخت فیلم از وی توضیحاتی ارائه داد.

جواد
شمقدری در گفت‌وگویی گفت: بعد از صحبت‌های مهدی کلهر با این مضمون که
الیور استون جزئی از شیطان بزرگ است و بازتاب آن در رسانه‌ها، مجددا
ایمیلی از سوی مدیر برنامه‌های این فیلمساز به دست ما رسید که در آن مجددا
این موضوع مطرح شده بود که روی این پیشنهاد تجدید نظر شود و نسبت به ساخت
مستندی درباره دکتر احمدی‌نژاد موافقت صورت گیرد.
وی اظهار داشت: در
این ایمیل، بحث نامه دکتر احمدی‌نژاد به مردم آمریکا مطرح شده بود و در آن
تاکید شده بود که چون چنین نامه‌ای به مردم آمریکا نوشتید، این فیلم هم
می‌تواند فرصت چنین گفت و گویی را ایجاد کند.
شمقدری گفت: من این
نامه را برای آقای احمدی‌نژاد فرستادم اما به خاطر حجم کاری که ایشان
به‌خصوص در این اواخر داشتند، فرصت نشد روی این پیشنهاد فکر کنند.

/ رئیس جمهور همچنان تاکید دارد که بهتر است یک ایرانی فیلمی در مورد او بسازد /
شمقدری
به فارس گفت: این امکان وجود دارد که فرصت ساخته شدن دو یا سه کار در مورد
ایشان پیش بیاید و من فکر می‌کنم نظر ایشان همانی باشد که قبلا مطرح کرده
بودند، یعنی این که بهتر است یک کارگردان ایرانی فیلمی در مورد ایشان
بسازد و این مسئله در اولویت است، ضمن اینکه ممکن است این فرصت برای الیور
استون هم پیش بیاید. البته این بستگی به وقت و فرصت آقای احمدی‌نژاد دارد.

وی افزود: در واقع این فرصت و شانس وجود دارد، اما اینکه وقت بشود و
آقای احمدی نژاد زمان آن را داشته باشد، به برنامه‌های ایشان برمی‌گردد.

/ ما باید روی نیت واقعی‌ الیوراستون اطمینان پیدا کنیم /
شمقدری
بار دیگر تاکید کرد: هنوز جواب قطعی در این باره به استون داده نشده است.
نکته‌ای که وجود دارد این است که ما باید روی نیت واقعی‌ الیوراستون
اطمینان پیدا کنیم، چون فیلم‌هایی که او ساخته، حتی آنهایی که معترض به
بخش‌هایی از حاکیمت آمریکایی بوده، درنهایت، در خدمت کلیت و حرکت نظام
آمریکایی بوده است، خصوصا در فیلم‌های اخیرش که این قضیه به صورت آشکار
دیده ‌شده است.
وی تصریح کرد: الیور استون در اسکندر که به نوعی
ذهنیت حاکمان کاخ سفید را با ذهنیت اسکندر مقدونی در حمله و اشغال
قرینه‌سازی می‌کند. در فیلم دیگرش مرکز تجارت جهانی، در خدمت پنتاگون است،
در حالی‌که می‌توانست آن فیلم را طوری بسازد که حقایق و اهداف پشت پرده ۱۱
سپتامبر را افشا کند، نه بر اساس سناریویی که کاخ سفید رویش انگشت گذاشته
و تاکید کرده که «این اتفاق بر اساس اهداف تروریستی خارج از مرزهای آمریکا
رخ داده و ۱۱ سپتامبر حمله‌ای از سوی تمدن اسلام علیه تمدن غربی بوده
است!»… در حقیقت او بر اساس این باور فیلمش را شکل داده و مخاطب را به
سمت خرابه‌های ۱۱ سپتامبر و مرثیه‌سرایی برده و نهایتا از درون آنها
قهرمان‌هایی بیرون کشیده است.
وی گفت: این رویکرد نشان می‌دهد که استون با سیستم و جریان کاخ سفید هماهنگی دارد، اگر چه ایشان خلاف این را ادعا کند.

/ استون می‌تواند اشتباه خودش را جبران کند /
شمقدری
گفت: اگر الیور استون فیلمی بسازد که اهداف اصلی کاخ سفید از ایجاد حادثه
۱۱ سپتامبر را برملا کند، شاید فرصت خوبی باشد که فیلم در مورد دکتر
احمدی‌نژاد بسازد.
وی گفت: او می‌تواند واقعیت پشت پرده را با
دراماتیزه کردن وقایع برای مخاطبین برملا کند، چراکه اگر خود آمریکایی‌ها
خودشان وقایع را مطرح کنند، تاثیرش بهتر است و در حقیقت استون می‌تواند با
این فرصتی که در اختیار دارد، اشتباه خودش را اصلاح کن



بهمن قبادی داور جشنواره‌ی سن سباستین شد

 

 

 



بهمن قبادی کارگردان سینمای ایران برای داوری بخش مسابقه جشنواره‌ی "سن سباستین" بار دیگر به اسپانیا دعوت شد.

قبادی
که سال گذشته در جریان برگزاری پنجاه و چهارمین دوره جشنواره بین المللی
سن سباستین اسپانیا، برای کارگردانی فیلم "نیوه مانگ" توانست جایزه بزرگ
جشنواره صدف طلایی را همراه با جوایز بهترین فیلمبرداری و فیپرشی انجمن
منتقدان بین المللی دریافت کند، امسال به عنوان داور بخش مسابقه دوره جدید
این جشنواره رسما دعوت شده است.

طبق اعلام مژ فیلم؛ بهمن قبادی
پیش از "نیوه‌مانگ" و درجریان برگزاری پنجاه و دومین دوره جشنواره سن
سباستین نیز موفق شده بود به خاطر فیلم "لاک پشت‌ها" جایزه بزرگ و جایزه
نویسندگان اسپانیا را به دست بیاورد.

این رویداد سینمایی معتبر، از ۲۹ شهریور تا ۷ مهر(۲۰ تا ۲۹ سپتامبر) برگزار می‌شود.

گفتنی است: فیلم سینمایی « نیوه مانگ » هم اکنون بر پرده سینماهای اسپانیا در حال نمایش است.



مقصران حادثه پروژه « آتش سبز » معرفی شدند

 

شورای
صیانت خانه سینما در حادثه سقوط پگاه آهنگرانی از ارتفاع در جریان
فیلمبرداری پروژه "اتش سبز"، سه نفر از عوامل فیلم را مقصر دانست.
این
شورا پس از بررسی گزارش‌های مربوط به قبل و بعد از حادثه که منجر به
مصدومیت پگاه آهنگرانی بازیگر جوان سینما شد و با عنایت به نظر پزشکان
متخصص معاینه‌کننده پگاه در نخستین دقایق و ساعت‌های پس از حادثه در
بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند، بیانیه خود را صادر کرد.

بر این
اساس ژیلا مهرجویی به عنوان طراح صحنه، مرضیه قریشی به عنوان مدیر تولید و
قاسم قلی‌پور به عنوان تهیه‌کننده پروژه سینمایی "آتش سبز" در حادثه پیش
آمده برای پگاه آهنگرانی مقصر هستند و برای اعمال تنبیهات قانونی به اداره
کل ارزشیابی و نظارت سینمای حرفه‌ای معرفی می‌شوند.

ضمن اینکه
شورای صیانت اظهارات منیژه حکمت مادر پگاه را درباره کوتاهی عوامل فیلم در
رسیدگی به وضعیت وی پس از حادثه و بزرگنمایی صدمات وارد شده به پگاه که با
اظهار نظرهای پزشکان منطبق نیست، تقبیح کرده و اجتناب از چنین برخوردهای
غیراصولی و غیرموجه را به وی متذکر شده است.

همچنین شورا در بخش
پایانی بیانیه خود از متانت پگاه آهنگرانی در این مدت و دوری وی از
حاشیه‌ها تشکر و برای این بازیگر جوان سینمای ایران آرزوی موفقیت و سلامت
کرده است



درخواست مجدد الیور استون برای ساخت مستندی درباره احمدی نژاد

 


الیور استون، محمود احمدی نژاد


الیور استون، محمود احمدی نژاد

 


میشله میکلسون به عنوان مدیر تبلیغاتی و برنامه‌های اولیور استون طی یک
درخواست مجدد علاقه استون به تولید مستند درباره محمود احمدی‌نژاد را در
راستای گفت‌وگوی دو ملت ایران و آمریکا اعلام کرده است.

در
دومین نشست ادواری هیئت اسلامی هنرمندان که عصر پنجشنبه به منظور تحلیل
وضعیت هنری و فرهنگی کشور برگزار شد، اعضای این هیئت ضمن تاکید بر لزوم
ارتباط و تعامل مجموعه هیئت اسلامی هنرمندان و اعضای آن با خانه سینما،
تجلیل از سیدمحمد بهشتی در جشن یازدهم، اقدامی علیه سینمای ایران عنوان
شد.

علیرضا سجادپور دبیر این هیئت نیز با اشاره به درخواست
اولیور استون از دفتر رئیس جمهور مبنی بر ساخت فیلم مستند که در جلسه قبلی
این هیئت مطرح شده بود از بازتاب آن در رسانه‌های داخلی و خارجی اظهار
تعجب کرد.
در ادامه یمینی از همکاران جواد شمقدری مشاور هنری رئیس جمهور اطلاعات دقیق‌تری در مورد این درخواست مطرح کرد.
یمینی
گفت: خانم میشله میکولسون، به عنوان مدیر تبلیغاتی و برنامه‌های اولیور
استون در ۲۳ دی ماه ۱۳۸۵ تمایل او را برای ساخت فیلم مستندی از محمود
احمدی نژاد رئیس جمهور ایران به دفتر مشاور هنری رئیس جمهور اعلام کرد.
جواد
شمقدری در پی این درخواست خواستار ارائه درخواست رسمی و کتبی از او برای
بررسی موضوع شد به همین منظور استون درخواست خود را با پست الکترونیک
ارسال کرد.
یمینی افزود: با رسمی شدن خبر و موضع‌گیری‌های داخلی و
مصاحبه مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور اولیور استون اصل خبر را تکذیب کرد.
چندی بعد میشله میکلسون درخواست مجددی را ارائه نمود و در نهایت علاقه
استون به تولید این مستند در راستای گفت‌وگوی دو ملت ایران و آمریکا را
اعلام کرد که تاکنون این درخواست بی‌پاسخ مانده.
یمینی تصریح کرد:
تحلیل ما این است که با توجه به سابقه استون که از اعضای اپوزیسیون در
آمریکا است و تولید آثاری نظیر اسکندر، نشان وابستگی او به نظام حاکم در
آمریکا است.

بنا براین گزارش، در این جلسه، محسن علی‌اکبری
(تهیه‌کننده سینما و از اعضای هیئت اسلامی هنرمندان) گفت:جشن یازدهم خانه
سینما نزدیک است و ارتباط و تعامل مجموعه هیئت اسلامی هنرمندان و اعضای آن
با خانه سینما در این مقطع باید به عنوان یک ضرورت مطرح شود.

وی
از عدم ارائه برنامه جدی مستمر و تاثیرگذار گله کرد و گفت: اگر در دو سال
باقی‌ مانده دولت نهم نتوانیم با حمایت‌های مادی و معنوی این هیئت ۱۰ فیلم
تاثیرگذار در عرصه سینمای ایران بسازیم فرصت مغتنمی را از دست داده‌ایم.

علیرضا
سجادپور در سخنانی ضمن پاسخ به محسن علی اکبری گفت: خانه سینما به عنوان
مجمعی صنفی که همواره سیاسی و غیر صنفی عمل ‌کرده، مطرح بوده است و
امیدوارم در دوران مدیریت رضا میرکریمی بر این خانه و دبیری چهره‌ای چون
پرویز پرستویی در جشن خانه سینما این خانه حقیقتا خانه آرامش صنوف باشد و
انتظار می‌رود که خانه سینما از سیاست‌زدگی پرهیز کند.

سجاد‌پور
در ادامه، ضمن محکوم کردن تجلیل از سید محمد بهشتی گفت: ما از خانه سینما
به جهت تصمیم به تجلیل و بزرگداشت سیدمحمد بهشتی انتقاد داریم چون این
شخصیت بنیانگذار سینمایی است که اکنون ما به‌شدت با آن مشکل داریم.
وی
ادامه داد: سؤال من این است که چرا از او در دوره ۸ ساله پس از دوم خرداد
و حتی قبل از آن که قاعدتا به خاطر خدماتش می‌باید مورد تجلیل قرار
می‌گرفت، قدردانی به عمل نیامد و چرا در این زمان بدون هیچ ارتباط شخصی در
این دولت دوستان خانه سینما تصمیم به تجلیل از او گرفته‌اند؟
سجادپور تاکید کرد: این یک اشتباه محض و به ضرر سینما و سینماگران است.

در ادامه محمد نوری‌زاد،‌ عباس پویا (کارشناس رسانه‌ای)، رضا رسولی (عضو انجمن قلم) نیز به صحبت در مورد مشکلات صنفی خود پرداختند.

نادر
طالب زاده، مسعود اطیابی، کامران ملکی، رضا رسولی، حمید خاکبازان، محمد
درمنش، جمال شورجه، سعید سهیلی، اسماعیل براری از حاضران این جلسه بودند.
پیش
از این قرار بود‌ در این جلسه مهدی کلهر مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور حضور
خواهد داشت اما به دلیل مسافرت در این نشست ادواری حضور نیافت.



سیدغلامرضا موسوی خبر دا
د

 

دفتر و
سازمان تولید پخش فیلم‌های سینمایی از مجموعه ۲۳دفتر دارای مجوز، کتبا
اعلام داشتند که فقط اتحادیه تهیه‌کنندگان و توزیع کنندگان سینمای ایران
نماینده قانونی آنان است.
سیدغلامرضا موسوی سخنگوی اتحادیه
تهیه‌کنندگان ضمن اعلام این خبر گفت: دفاتر تولید و توزیع فیلم ضمن امضای
نامه‌ای که برای کلیه مسئولان فرهنگی، سینمایی و صنفی ارسال شده است، رسما
اعلام داشتند که در کلیه تصمیم‌گیری‌های تولید پخش اکران و شورای صنفی
نمایش فقط اتحادیه نماینده قانونی آنهاست و دخالت هیچ شخص یا تشکلی را
نمی‌پذیرند.

متن این نامه که به امضای مدیران عامل ۱۹ دفتر از ۲۳ دفتر و سازمان تولید و پخش رسمی سینمای ایران رسیده، به شرح زیر می‌باشد:

«
ما امضا کنندگان ذیل نامه، فقط اتحادیه تهیه‌کنندگان و توزیع کنندگان
سینمای ایران را نماینده قانونی خود در کلیه‌ تصمیم‌گیری‌های تولید، پخش،
اکران و شورای صنفی نمایش می‌دانیم و از نظر ما هرگونه دخالت اشخاص یا
تشکل‌های دیگر را نمی‌پذیریم و غیرقانونی است. »

اسامی ۱۹ موسسه و سازمان‌های سینمایی به ترتیب الفبا به شرح زیل می‌باشد:
- آریان فیلم
- امید فیلم
- تصویر نوین فر
- بهاران فیلم
- پویا فیلم
- راه عرفان فیلم
- رسانه نیکان فیلم
- سپاهان فیلم
- سپنتا فیلم
- شکوفا فیلم
- شهر فیلم
- فیلمیران
- سازمان سینمایی فجر
- کارگاه فیلم و اندیشه
- گویا فیلم
- هدایت فیلم
- یکتا فیلم تهران.



یانگوم، هانیکو و اوشین در غیاب قهرمان وطنی

 

 

 




 


درخشیدن مجموعه‌های شرقی در تلویزیون ایران و ارتباط برقرار کردن مخاطب با
قهرمانانی چون یانگوم، هانیکو و اوشین بیش از پیش جالی خالی یک قهرمان
ایرانی را در این فهرست برجسته می‌کند.
پخش
مجموعه کُره ای "جواهری در قصر" از سیمای جمهوری اسلامی و مورد توجه قرار
گرفتن آن از سوی مخاطبان ایرانی که هر جمعه شب این مجموعه را به شدت
پیگیری می کنند، مرور مجموعه های شرقی را که از سال های پس از انقلاب از
تلویزیون پخش و با استقبال خوب مخاطب رو به رو شده اند، به نوعی یادآور می
شود.

هنوز خاطره مجموعه "سال های دور از خانه" و شخصیت محوری اوشین
که با تحمل مصائب و مشکلات عدیده، گوشه ای از زندگی ملموس ژاپنی را برجسته
می کرد، از یاد مخاطب نرفته که هر هفته با توجه به محدودیت شبکه های
تلویزیونی، همه را پای تلویزیون می نشاند. مجموعه ای که با محور قرار دادن
سه مقطع سنی کودکی، جوانی و پیری این کاراکتر با بذل توجه مسئولان صدا و
سیما عاری از هر گونه انحراف اخلاقی و بدآموزی شد و عنوان اصلی مجموعه را
هم تغییر داد. طوری که حتی مسئولان تلویزیون ژاپن را به تقدیر از ایران
برای بدل کردن این مجموعه به سریالی اخلاقی واداشت.

شاید بتوان
استقبال از مجموعه "سال های دور از خانه" و محبوبیت این کاراکتر را به
محدود بودن شبکه های سیما به دو کانال نسبت داد، ولی چند سال بعد مجموعه
"داستان زندگی" با محوریت کاراکتر هانیکو روی آنتن رفت که توانست مخاطب
زیادی را به خود جلب کند و هنوز هم پس از گذر سالیان در ذهن اکثریت باقی
بماند. هنوز هم مردم آن دخترک سر به هوا و عجول (خصلت عمومی اکثر ژاپنی
ها) را به یاد می آورند که چگونه بر سر دوراهی انتخاب با درگیری های خاصی
که داشت، در هر قسمت دچار مسائلی خاص می شد و در این میان مناسبات خاص
ژاپنی ها هم مورد توجه قرار می گرفت.

مجموعه "از سرزمین شمالی" با
محوریت مقطع زمانی معاصر ژاپن و اختلاف بین یک پدر و مادر که موجب
جداافتادگی فرزندان آنها و شرایط بحرانی می شود، "جنگجویان کوهستان" با
حضور کاراکترهایی با قدرت های فانتزی و … نهایتاً مجموعه در حال پخش
"جواهری در قصر" که به شیوه اسلاف خود مرارت های پیش روی یک دختر جوان و
پر تلاش را برجسته می کند، نمونه های قابل استناد هستند.

این مرور
کوتاه نشان می دهد که مجموعه های شرقی با تکیه بر جزئیات فرهنگ و مناسبات
شرقی در کشورهایی چون ژاپن، چین، کره و … همچنین محور قرار دادن قهرمان
دختر جوانی که با تلاش مسیرهای پر از مانع را طی می کند به عنوان مولفه
های اصلی توانسته اند مخاطب ایرانی را جلب کنند. به خصوص امروز که شبکه
های متعدد داخلی در حال پخش آثار متنوع داخلی و خارجی هستند، رویکرد مخاطب
به این نوع مجموعه ها رنگی از انتخاب می گیرد به جای اجبار.

به این
ترتیب می توان این نکته را مطرح کرد که وقتی چنین آثاری مورد توجه قرار
گرفته و جای خاص خود را بین مخاطب پیدا می کنند و مورد توصیه زبان به زبان
قرار می گیرند، چرا مجموعه های تلویزیونی وطنی کمتر مورد چنین اقبال و
توفیقی قرار می گیرند و چرا برای ساخت چنین مجموعه های زندگینامه ای که با
مناسبات، فرهنگ و جزئیات زندگی های مردمی سر و کار داشته و اغلب موضوعاتی
ساده و در عین حال ملموس دارد، برنامه ریزی نمی شود؟

می توان از
استقبال خوب مخاطب از مجموعه های ایرانی چون "نرگس"، "زیر تیغ" و برخی
مجموعه های طنز مثال زد، ولی واقعیت این است که مجموعه های ایرانی این
روزها هر چه بیشتر به سمت و سوی انتخاب مضامین پیچیده، دور از جریال عادی
زندگی … و هر چه بیشتر خاص شدن پیش می روند و در این میان آنچه فراموش
می شود، مخاطب و سلیقه اوست.

انتخاب مقاطع تاریخی، استناد به تاریخ
مستند و داستان های پرپیچ و خم از نقاط برجسته مجموعه های تلویزیونی
ایرانی است که با اوج گرفتن خود به نوعی ارتباط بی واسطه مخاطب را با هسته
اصلی مجموعه، همذات پنداری با شخصیت ها و در واقع قهرمان پروری بازمی دارد
و این گونه است که قهرمان و کاراکتر مورد علاقه خانواده های ایرانی
یانگوم، هانیکو، اوشین و … می شوند تا معادل های وطنی.

این
ارزیابی نکته دیگری را هم برجسته می کند که به نوعی بازمی گردد به تحلیلی
که ما از سلیقه مخاطب در ذهن داریم. عادت کرده ایم وقتی مجموعه های وطنی
آن گونه که باید مورد توجه مخاطب قرار نمی گیرند، قبل از هر چیز به تکراری
بودن و عام بودن سوژه ها تکیه کنیم و اینگونه بیندیشیم که مثلاً اگر
درباره انرژی هسته ای حرف بزنیمو اثر بسازیم ، به روز هستیم و در غیر این
صورت موضوعات کهنه است که مخاطب مجموعه های ایرانی را می ریزاند!

اما
وقتی به همین مجموعه های شرقی پرمخاطب دقت می کنیم، متوجه می شویم که
اتفاقاً سوژه اولیه همه آنها بسیار عام و حتی کلیشه ای است و این نوعِ
پرداخت است که آنها را به نوعی تازه و جذاب می کند. جذابیتی که حتی
شعارهای رو این مجموعه ها و خصوصیات اخلاقی بسیار اغراق شده را تحت تأثیر
و آنها را مورد توجه قرار می دهد. البته همین وجه رنگ آمیزی چنین مضامین
تکراری و عام با فرهنگ و سنت پررمز و راز شرقی در هر کشور و تأثیرگذاری
آن، نقشی مهم در تغییر زاویه نگاه به این سوژه ها و تازه نمایی دارد.

این
گونه است که مثلاً می بینیم یک مجموعه وطنی با کلی وقت برای نگارش و
تحقیق، اختصاص زمان زیادی به پیش تولید، تولید و پس تولید و هزاران مولفه
جذابیت زای دیگر آنگونه که باید بین مخاطب جا باز نمی کند، در حالی که
مدعی بسیاری از اولین ها در نوع خود است.

به نظر می آید مجموعه
سازان ایرانی بیش از رویکرد به مضامین داغ، نو و مهیج به یک فاکتور مهم
نیاز دارند که برخی از آن فاصله گرفته اند: صداقت در نگاه به کاراکترها،
مضامین و اصلاً صداقت در برخورد با مخاطب. تصنع و تظاهر مولفه های
بازدارنده ای هستند که مخاطب خیلی زود از لایه های زیرین یک اثر آنها را
بیرون می کشد و ارتباطش کلاً با مجموعه کار قطع می شود.



جمع فیلم های بازبینی شده به ۲۶ فیلم رسید

 


در هفته دوم داوری آثار سینمایی جشن یازدهم خانه سینما، چهارده فیلم مورد بازبینی و داوری قرار می‌گیرد.
در
هفته جاری از میان ۶۰ فیلمی که به جشن خانه سینما ارسال شده‌اند، ۱۴ فیلم
دیگر مورد بازبینی داوران جشن یازدهم سینمای ایران قرار خواهد گرفت که به
این ترتیب تا پایان این هفته (۲۶ مرداد)، جمع فیلم‌های مورد بازبینی قرار
گرفته، به ۲۶ فیلم خواهد رسید.

بنا بر این‌گزارش، ۱۴فیلمی که این
هفته (هر کدام در دونوبت طی روزهای مختلف) بازبینی می‌شوند، عبارتند از:
صحنه جرم ورود ممنوع(ابراهیم شیبانی)، من و نگین دات‌کام(حسین قناعت)،
قاعده بازی(احمدرضا معتمدی)، گوشواره(وحید موسائیان)، تصمیم کبری(سیروس
حسن‌پور)، بچه‌های ابدی(پوران درخشنده)، خدانزدیک است(علی وزیریان)، آن که
دریا می‌رود(آرش معیریان)، شب‌ بخیر فرمانده(انسیه شاه‌حسینی)، نسل
جادویی(ایرج کریمی)، ‌عیسی بشیر احمد(نادر طالب‌زاده)، اتوبوس شب(کیومرث
پوراحمد)، آلبوم(رضا حیدرنژاد) و مواجهه(سعید ابراهیمی‌فر).

هفته
گذشته، ۱۲ فیلم مورد داوری قرار گرفتند. دوازده فیلم هفته اول عبارتند
از:‌ آدم (عبدالرضا کاهانی)، خون بازی(رخشان بنی‌اعتماد و محسن
عبدالوهاب)، روایت‌های ناتمام (پوریا آذربایجانی)، گناه من (مهرشاد
کارخانی)، رؤیای خیس (پوران درخشنده)، آفتاب بر همه یکسان می‌تابد (عباس
رافعی)، آن سه (نقی نعمتی)، نقاب (کاظم راست‌گفتار)، پابرهنه در بهشت
(بهرام توکلی)، پاپیتال (اردشیر شلیله)، من و نگین دات کام (حسین قناعت) و
ارتفاع:۴۵/۶ (سیامک شایقی).


منبع:cinetmag.com

 

 

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط با اخبار این هفته سینما ایران


 

پسورد فایل:

لینک دانلود -

icon برچسب ها: ,
  • نوشته: admin
  • تاریخ: ۳۰ آذر ۱۳۹۰
  • دیدگاه‌ها خاموش
  • قسمت نظرات برای این مطلب غیر فعال شده است.